top of page

Batterij maakt energierekening honderden euro's goedkoper

Ceo Vandebron: consument aan het roer

THEO BESTEMAN

Aangepast: 05 jan. 202404 jan. 2024in FINANCIEEL


ree

AMSTERDAM - Miljoenen huishoudens gaan al snel hun eigen energiecentrale beheren. Met de komst van krachtige batterijen en zelf opgewekte stroom is het einde van de oude energiemaatschappijen nabij. Zeker als stekkerauto’s als thuisbatterij mogen dienen, bespaart dat huishoudens honderden euro’s per jaar.


„De klassieke energiemaatschappijen krijgen een andere rol, consumenten komen veel meer aan het roer te staan”, constateert Jasper van den Driest, de nieuwe ceo van energieleverancier Vandebron, verkoopplatform voor louter Nederlandse groene stroom. „Dat kan met alle nieuwe technologie snel gaan”, aldus de voormalige ceo van monteursnetwerk Guidion en onderhoudsdienst GetBikeService voor elektronisch vervoer.

De subsidie die zonnepanelen afgelopen jaren tot een breed succes hebben gemaakt, zal volgens de bestuurder verschuiven naar thuisbatterijen. Daarmee zullen bewoners hun eigen goedkoop opgewekte stroom langere tijd kunnen vasthouden en verdelen naar wasmachine, koelkast en elektrische auto. Die zelf ook weer als thuisbatterij gaat dienen.


Thuisbatterij duur

De Haagse politiek geeft voorlopig geen duidelijkheid of die salderingsregeling kan blijven. „Dat vergrootte de onzekerheid bij klanten”, zegt Van den Driest. Veel leveranciers van zonnepanelen en installateurs gingen vorige zomer financieel onderuit. „Ook zonder saldering blijven zonnepanelen een goede investering”, zegt hij, „geen energiebron is zo goedkoop. Nederland saldeert nog, maar om ons heen verdwijnt de subsidie.”

Batterijen hebben nu een opslagcapaciteit van hooguit enkele uren. Nieuwe generaties zware batterijen kunnen de stroom langer vasthouden. Het Noorse Otovo gaat thuisbatterijen aanbieden in abonnementsvorm. Onderzoeksbureaus CE Delft en Witteveen+Bos adviseren de overheid in een nieuwe studie echter stellig ’geen subsidie’ voor thuis- en buurtbatterijen beschikbaar te stellen. Die zijn nog veel te prijzig om te subsidiëren. In Nederland kost een thuisaccu tussen de €750 en €1000 per kilowattuur (kWh). Om te berekenen hoe groot de batterij moet zijn, vermenigvuldig je iedere Kilowattpiek (kWp) van de zonnepaneelinstallatie met 1 à 1,5 kWh.

Minister Jetten (Klimaat en Energie) weigerde daarom vorig jaar na onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving om ze in het subsidiepakket SDE++ voor consument en bedrijven op te nemen. Wel beloofde Jetten invoering op andere manieren te bevorderen.


Vlucht

Batterijen zullen het pad volgen dat zonnepanelen, elektrische auto’s en warmtepompen aflegden, zegt Van den Driest van het bedrijf met 190.000 klanten: steeds meer verkoop, steeds goedkoper. „De terugverdientijd moet wel onder de tien jaar komen. In het buitenland worden bij de aanschaf van zonnepanelen buurtbatterijen aangeboden, al zijn die gesubsidieerd. Met dalende kosten zullen ze in prijs dalen en zal de invoering snel gaan.”

China, hofleverancier van zonnepanelen, heeft al aangekondigd zijn subsidies op zonnecellen af te bouwen. Peking verplaatst miljarden aan subsidie naar krachtige batterijen. „Daarmee neemt de invoering een vlucht, en die subsidie kan er dan na een paar jaar weer af. Maar de overgang, daar moet je eerlijk in zijn, die zal met horten en stoten gaan”, schetst Van den Driest.

Hij noemt de batterijauto’s als tussenstap sterk onderschat: als die zowel stroom van panelen mogen opslaan én als batterij kunnen dienen voor een kook- of wasbeurt, zal het gebruik sterk toenemen. „Niet alleen de voorlopers maar ook gewone huishoudens gaan bepalen wanneer ze stroom opwekken en verbruiken”, zegt hij.

Nederland kent talloze oplossingen, maar de dunkelflaute – geen zon, geen wind – betekent dat er niet continu groene stroom kan zijn. Vandebron levert klanten daarom ook nog gas.


Wifi

Van den Driest: „Er is steeds slimmere software, die ook in huishoudelijke apparatuur zit en automatisch met het verbruik van groene stroom op het goedkoopste moment begint. Nieuwe wasmachines en keukenapparatuur hebben standaard wifi, waarop een app naar optimaal verbruik zoekt. Met dynamische stroomcontracten is het al standaard dat gebruik het goedkoopste punt zoekt”, zegt hij. „Als de energieprijs door het grote aanbod vaker negatief wordt – vorig jaar 300 uur – en je levert je stroom aan het net, dan krijg je geld terug. Dat alles drukt je kosten aantoonbaar, met enkele honderden euro’s per jaar, en ook je CO2-verbruik. Dat zien mensen.”

Alle apparatuur aan elkaar knopen met software en dat voor duizenden klanten regelen wordt een klus, maar daarin is Vandebron met andere producenten al ver, zegt hij.


Nodig

Vandebron meldde vorig jaar in De Telegraaf als eerste stroomverkoper zijn klanten geld voor het terugleveren van hun panelenstroom te vragen. Veel klanten, 40% heeft zonnepanelen, zegden hun contract op. „Het was toch nodig. Andere energiebedrijven doen het nu ook. Klanten mogen via de salderingsregeling de stroom van zonnepanelen wegstrepen tegen hun verbruik. Dat betalen energiebedrijven, een forse kostenpost”, stelt hij.

"70% van de bevolking maakt zich nu grote zorgen over de gevolgen van klimaatverandering. Dat is de bevestiging dat verduurzaming a-politiek is geworden"

„De overige 60% van onze klanten zonder panelen betaalden daaraan mee, vanuit solidariteit. Ze betaalden eigenlijk een boete zónder te profiteren. Nu is hun tarief zo’n 20% lager. We verloren zo’n duizend klanten, maar dat aantal hebben we inmiddels weer ingehaald. Ook omdat onze prijzen zijn gedaald.”

Schaf de salderingsregeling snel en duidelijk af, adviseert Van den Driest. „Liever eerder dan later, het gaat eens gebeuren. Consumenten zijn nu terughoudend door de onzekerheid. Maar de politiek houdt nu ook bedrijven tegen met de introductie van nieuwe technologie voor energie die verduurzaming versnelt.”


Helft elektra is duurzaam

Een rechts kabinet met PVV als motor, wars van groene subsidies en duurzaamheidsplannen, kan die beweging niet meer stoppen, zegt hij heel stellig. „Nee, de helft van alle elektra wordt nu al duurzaam opgewekt. Die trein is al lang vertrokken. Dat wordt komende jaren meer en meer. Zo’n 70% van de bevolking maakt zich nu grote zorgen over de gevolgen van klimaatverandering. Dat is de bevestiging dat verduurzaming a-politiek is geworden”, meent Van den Driest.


„En als je het niet meteen voor het milieu doet, maar groene energie je honderden euro’s per jaar scheelt, dan is dat voor veel huishoudens een reëel alternatief. De elektrificatie zal doorzetten, zelfs als er nul milieuwinst zou zijn. Puur op economische merites, je portemonnee. Dan komt toch die Hollandse mentaliteit om de hoek.”

 

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page